Dzień Dziecka to jeden z najradośniejszych dni, na który czekają młodsze i starsze przedszkolaki. Mając na uwadze, że szczególnie w tym dniu dzieci powinny być uśmiechnięte, radosne i szczęśliwe, wszystkim zależy, aby był on pełen atrakcji, wyjątkowy i długo wspominany.

 

Przedstawiamy Państwu kilka propozycji na radosne spędzenie tego wyjątkowego dnia.

 

Prezentujemy również ważne zagadnienia dotyczące praw dzieci i różnic kulturowych dzieci ze wszystkich stron świata.

Mamy nadzieję, że nasze propozycje okażą się pomocne.

 

Życzymy wspaniałej zabawy podczas wspólnie spędzonego czasu.

 

 

 

Piosenka święto wszystkich dzieci –  https://www.youtube.com/watch?v=rJk74NtwyEA&fbclid=IwAR1NmN8sFTTcKn5xrl3_yqXzzu2HaAjBMM2Cv7O9vhcOYYbXzLV71418OIw

 

 

 

1 czerwca – „Dzień Dziecka”

 

Jest nam niezmiernie przykro, że nie możemy wspólnie w przedszkolu  uczcić Dnia Dziecka. Ponieważ jest to dzień wyjątkowy, dlatego przygotowaliśmy dla naszych Przedszkolaków niespodziankę: 

Bilet na przedszkolne zajęcia on-line, prowadzone przez bajkową postać!.

Zapraszamy do wspólnego świętowania podczas 45-minutowej lekcji, którą poprowadzi… Olaf i Elsa z bajki uwielbianej przez przedszkolaków.

Zajęcia odbędą się w formie transmisji on-line przy użyciu serwisu video (możliwość połączenia z komputera, tabletu, telefonu czy aplikacji SmartTV).

Data: 1 czerwca 2020 r.
Godzina: 10.30 – 11.15

Nagranie z lekcji będzie dostępne przez tydzień dla każdego uczestnika.

Ważne: do pracy plastycznej będą potrzebne:

rolka po papierze,
– flamastry czarny
– nożyczki
– klej
– kolorowy papier – biały, pomarańczowy,
(LUB biała farba + pędzelek LUB biały papier toaletowy)
i oczywiście, nadzór osoby dorosłej

Link do pokoju, w którym odbywa się spotkanie został wysłany na Państwa adresy e-mail. Jeżeli ktoś nie otrzymał linku, prosimy o kontakt : k.goraj@zspborzecin.pl

 

Propozycja kulinarna: 

Wspólne gotowanie zapewnia świetną zabawę uczy współdziałania i współodpowiedzialności, sprawia, że dziecko jest  dumne i szczęśliwe.

 

Koktajl owocowy

Czas przygotowania ok.15min

Składniki

  • 2 szklanki jogurtu naturalnego
  • dojrzały banan
  • 3 słodkie mandarynki
  • łyżka miodu

Przygotowanie

Banana i mandarynki starannie umyj, obierz, pokrój w cząstki, przełóż do wysokiego naczynia. Dodaj jogurt naturalny oraz miód. Wszystkie składniki dokładnie zmiksuj/zblenduj.

Nasza rada: Koktajle możesz przygotowywać również z innych owoców.

 

Propozycja taneczna:

Taniec wspiera wydzielanie endorfin, tak zwanych hormonów szczęścia, które wywołują dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie.

 

Wesołe  tańce  dla całej rodziny

taniec La Bambahttps://www.youtube.com/watch?v=4W8eraMNGCs&fbclid=IwAR0kIFJrx_VvJV9764YI_nTwZFXAlUIFzi_gLUPzw4VuD_0oCiZZlu9UEso

 

taniec Energiahttps://www.youtube.com/watch?v=pxtmP2hRdPo

 

taniec Minionków (YMCA)  – https://www.youtube.com/watch?v=oitVyt0M3co

 

Propozycja sensoryczna

Zabawa masą plastyczną pozwala na swobodną zabawę i  dostarcza  wielu bodźców sensorycznych – zapach czekolady – mmmm…….

 

Masa czekoladowa:

Składniki:

– 1 szklanka mąki pszennej

– 2 łyżeczki kakao

– 0,5 szklanki oleju

Przygotowanie:

Mąkę wsypać do miski i dodać pozostałe składniki. Wymieszać i gotowe.

Nasza rada:

W razie potrzeby dodać więcej mąki.

 

 

Propozycja zabaw z balonami 

Nie wyobrażamy sobie Dnia Dziecka bez kolorowych balonów, a połączenie balonów z eksperymentowaniem gwarantuje świetną zabawę.

Ciekawe komu uda się wykonać poduszkowiec, albo samochód? https://www.youtube.com/watch?v=OYoC2YSpI9Q

 

Propozycja podróży sentymentalnej

Dzień Dziecka to wspaniała okazja, aby rodzice opowiedzieli dzieciom o swoim dzieciństwie.

Wirtualna wycieczka do muzeum dobranocek może okazać się  wspaniałą sentymentalną podróżą przywołującą różne wspomnienia. http://muzeumdobranocek.spacerywirtualne.pl/

 

Inne wirtualne muzea znajdą Państwo pod linkiem:

https://www.dzieciochatki.pl/wakacje-z-dziecmi/wirtualne-muzeum-zwiedzanie-z-dziecmi

 

Słodka propozycja

A może trochę słodyczy? – oczywiście nie namawiamy, ale cukierkowa Piniata w Dniu Dziecka na pewno sprawi wiele radości.

 

„Piniata” – wspólne przygotowanie piniaty na kolejny dzień.

Do stworzenia piniaty są potrzebne: balon, miska, woda i mąka, gazety.

Rodzic nadmuchuje balon, a dzieci w tym czasie drą gazety na kawałki,łączy mąkę i wodę tak, by miały konsystencję śmietany. W ten sposób tworzy klej. Dzieci maczają kawałki gazet w kleju i przyklejają do balona. Najlepiej obkleić balon trzema warstwami gazet. Przy końcówce balona powinien pozostać otwór. Piniatę należy pozostawić do wyschnięcia w ciepłym miejscu.

Piniata z kartonuhttps://www.youtube.com/watch?v=FqWpQYnaCPg

Piniata z balonikahttps://www.youtube.com/watch?v=78Wn81TKcC4

 A na zakończenie tego radosnego dnia przygotowaliśmy dyplomy dla:

 

SUPER DZIEWCZYNKI i SUPER CHŁOPCA

 

Dyplomy do druku w wersji czarno – białej do pokolorowani:

Dyplom Super Dziewczynki

Dyplom Super Chłopcai-1

Dyplomy do druku w wersji kolorowej:

Dyplom Super Dziewczynki kolor -3

Dyplom Super Chłopca kolor-2

 

 

1.06.- 5.06. 2020. 

,,ŚWIĘTO DZIECI’’

 

Cele ogólne:

– zapoznanie dzieci ze znaczeniem praw dziecka, szczególnie prawa do zabawy i do uczestnictwa w zabawie,

-poznanie wybranych praw,

-kształtowanie poczucia własnej wartości,

– wzbogacanie i rozwój mowy (wyraźne mówienie, wzbogacanie słownictwa dzieci,  śpiewanie piosenki,

– uwrażliwienie na innych,

-poszerzanie wiedzy na temat dzieci z różnych stron świata,

-kształtowanie sprawności fizycznej,

– rozwijanie sprawności manualnej.

 

ZABAWY  RUCHOWE:

 

,, Po kamyczkach’’ – Hanna Trawińska.

Idą dzieci równą drogą,                     Dziecko maszeruje po kole.

Po kamyczkach iść nie mogą,            Dziecko stoi na palcach.

Po kamyczkach hop ,hop, hop,          Dziecko wykonuje trzy podskoki obunóż.

Do dołeczka skok.                               Dziecko wykonuje przysiad podparty.

Pora wracać, kto się znuży,               Dziecko maszeruje rytmicznie.

Ten odpocznie po podróży.

Dom już blisko….. nogi w ruch,

 

Kto zwycięży – zuch!                          Dziecko biegnie na palcach, na słowo ,, zuch’’

                                                              zatrzymuje się bez ruchu.

 

Wysłuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego ,,O prawach dziecka ‘’

 

,,O prawach dziecka ‘’

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko, to też człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie na siłę nie ma prawa zmuszać do niczego

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się w wiersze poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

 

Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania:

Kim jest dziecko?

O jakich prawach dzieci jest mowa w wierszu?

Do czego nie można zmuszać dzieci?

 

Słuchanie piosenki

„ Piosenka o prawach dziecka”-sł. i muz. Jerzy Kobyliński – na jej podstawie rozmowa nt. praw dziecka. Piosenka z ważnym przesłaniem. Warto zapamiętać kochane dzieciaczki.

Piosenka o Prawach Dziecka:

https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

 

 

„UNICEF” – zapoznanie dzieci z logo i działalnością UNICEF-u oraz sposobami wspierania tej organizacji.

Rozmowa na temat praw i obowiązków. Zapoznanie dzieci z prawami dziecka. N. pokazuje

logo UNICEFU. Rodzic pyta dzieci: Co przedstawiono na logotypie? Czy wiecie, do jakiej organizacji należy to logo? Czym zajmuje się UNICEF? Jak można wspierać tę organizację? Rodzic  opowiada dzieciom o działalności UNICEF-u. Następnie przechodzi do rozmowy o prawach i obowiązkach.

Pyta: Co to są prawa? Czym różnią się prawa od obowiązków? Czy dzieci też mają obowiązki i prawa? Jakie?

Wycina  np. z plakatu UNICEF-u lub drukuje obrazki ilustrujące prawa dziecka. Dziecko  losuje jeden obrazek. Następnie próbuje odgadnąć pokazane na nim prawo:

–– prawo do życia i tożsamości (posiadania imienia),

–– prawo do informacji,

–– prawo do wychowania w rodzinie,

–– prawo do wyrażania własnych poglądów,

–– prawo do prywatności,

–– prawo do edukacji (nauki),

–– prawo do godziwych warunków socjalnych,

–– prawo do odpoczynku (zabawy),

–– ochrona przed przemocą,

–– ochrona przed konfliktem,

–– ochrona w procesie karnym,

–– prawo do znajomości swoich praw i powoływania się na nie.

Prawa dziecka – plansze do drukuhttps://drive.google.com/file/d/1NWtxQA3tNonjtQIfngRo-0Q76FPntJhH/view

Bardzo obszerne opracowanie do pobrania dla dzieci, jednak tych trochę starszych, znajdziecie u źródła, czyli na stronie UNICEF Polska:

Konwencja o prawach dziecka – wersja przyjazna dzieciom https://www.unicef.pl/O-nas/Prawa-dziecka/Dla-dzieci

 

Wiersz Wincentego Fabera „ Dzieci świata”

Rozmowa nt. treści – miejsc na świecie, ludzi, którzy tam mieszkają

 

Dzieci świata” Wincenty Faber

W Afryce w szkole ,na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jego rówieśnik, Eskimos,

też w szkole, w chłodnej Grenlandii,

nie uwierzył , że są na świecie

gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii

my także jak dotąd nie znamy,

a jednak wierzymy w lodowce,

w gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak i z nas samych wyrosną.

 

Przykładowe pytania: Z jakich stron świata pochodziły dzieci z wiersza? Dzieci starają się podać nazwy narodowości .Z czego śmiały się afrykańskie dzieci? W co nie uwierzyli Eskimosi? Co łączy wszystkie dzieci na świecie?

 

Film – „Dzieci ŚWIATA” https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0&fbclid=IwAR2swhK9ivx1TDlpmFXiqvnjO6AjsdpYhX3hoDlpZ7uB3RvzBH0zIaJwMKA

 

Wiersz   S. Daraszkiewicza ,, Kolorowy pociąg”

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.
A w pociągu olbrzymia gromada,
i na każdej stacji, ktoś jeszcze dosiada.
Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,
lecz niech każdy o sobie opowie.

Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,
daję wam w podarku, dwa duże kokosy,
a może nie wiecie, co to znaczy kokos?
To palmowy orzech, co rośnie wysoko

W niskim ukłonie, czoło chylę,
mam dla was figi i daktyle.
Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,
kto ma odwagę, niech wsiądzie.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki
i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,
a mój podarek – chińska herbata.

Na zielonym stepie, stado wołów pasam,
łapię dzikie konie, przy pomocy lassa.
Lasso to jest długa, bardzo długa lina,
a moja ojczyzna, zwie się Argentyna.

Francja jest złota i zielona,
Francja ma słodkie winogrona.
Rodacy moi z tego słyną,
że robią wino, dobre wino.

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.
Kolorowy pociąg wesoła muzyka,
a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.

Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże i mknie.
Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.
Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,
a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.

Rozmowa na temat treści wiersza:
– jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu?
– jak nazywały się kraje, z których pochodziły?

 

Dzieci Świata – plansze do druku

https://drive.google.com/file/d/1FsuWD5e06b0bNDzQ7EAgM6-vkqXPGFCI/view

 

Zabawa językowa „Kraje i ich mieszkańcy” – Polak – Polska, Anglia – Anglik, itd.

 

Piosenka „Kolorowe dzieci’ – Majka Jeżowska  –  https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

 

Piosenka „każdy z nas jest Inny”https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE

Piosenka „Jesteśmy dziećmi”  https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

 

ZABAWY MUZYCZNE dla dzieci młodszych:

,, Nie chcę Cię znać ‘’– zabawa muzyczna w parach z rodzicem.

Link do zabawy: https://www.youtube.com/watch?v=-3cIvefXdPU

 

,, Jestem duży’’ – Dorota Gellner  – inscenizacja wiersza.

Jestem duży!
Byłem mały!
Wróżki mnie zaczarowały!
Jakie wróżki?
Dobre wróżki!
I urosły moje nóżki,
i urosły moje ręce,
włosów też mam
chyba więcej.
Patrzcie, jak urosłem cały,
chociaż byłem taki mały!

Rozmowa z dziećmi na temat wiersza.

Dzieci odpowiadają na pytania: Jakie dziecko było najpierw?. Co się stało potem?. Jakie części ciała urosły? Dzieci odpowiadają co było najpierw, co było potem a co na końcu.

Nauka wiersza na pamięć, a następnie jego recytowanie z  ilustrowaniem go ruchami.

 

,,Dziecięca radość’’. – zabawa muzyczno- ruchowa. 

Dziecko słucha muzyki klasycznej i improwizuje ruchem te czynności, z którymi kojarzy mu się muzyka. Po wysłuchaniu muzyki wymyśla określenie dla tej muzyki np.:( wesoła, smutna, do tańca itp.:).

,,Dzika Afryka’’– zabawa ruchowa- naśladowanie ruchów i odgłosów zwierząt, które można spotkać w ZOO np.:

Słoń – dziecko wykonuje powolne, ociężałe kroki naśladując trąbienie.

Lew – dziecko chodzi na czworakach i naśladuje ryczenie lwa.

,,Dzień radości’’– dziecko maszeruje po pokoju ze smutną miną. Na hasło ,,Wesoły dzień’’ zaczyna biegać, skakać, cieszyć się. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Zabawy przy piosence: Idziemy do ZOO, Biegniemy do ZOO.

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

https://www.youtube.com/watch?v=ddibT4Lv9oI

 

ZABAWA DYDAKTYCZNA.

,, Co się zmieniło ?’’ – zabawa dydaktyczna.

Na stole, rodzic układa zabawki cztery lub pięć sztuk. Dziecko wychodzi na chwilę z pokoju, w tym czasie rodzic chowa jedną zabawkę. Dziecko zgaduje jakiej zabawki brakuje. Możemy również zmieniać ułożenie zabawek a dziecko ma za zadanie powiedzieć jakie zmiany zaszły w ułożeniu zabawek. Zabawę powtarzamy kilka razy.

ZAJĘCIA PLASTYCZNE:

,,Muzyką malowane’’ – zabawa muzyczno- plastyczna. Dziecko słucha wybranej przez Rodzica  muzyki klasycznej i podczas jej słuchania rysuje dowolne formy, z którymi kojarzy mu się ta muzyka – kropki, linie, fale. Rodzice robią przerwy w odtwarzaniu muzyki, żeby dzieci mogły zmienić kolor kredki.

„Prawo do zabawy” – zabawa plastyczna, rysowanie pod stołem, doskonalenie motoryki małej. Rodzic przykleja pod stołem duże kartki (na spodzie stołu). Dziecko leżąc na dywanie i tworzy rysunki o dowolnej tematyce

„ Mój kolega’’– dziecko dostaje kartkę, z narysowanym konturem postaci i ma za zadanie dorysować kredkami pozostałe części ciała, ubrania oraz szczegóły postaci.

 

„Zabawy dzieci z różnych stron świata”  –  Wykonanie zabawki pochodzącej z Boliwii o nazwie „Enchogue” / czyt. Enczioke/- papierowy lub plastikowy kubeczek, sznureczek / 50-60 cm/ przewleczony przez środek kubeczka, a na końcu kulka z folii aluminiowej lub orzech w folii – próbujemy celować tak, by orzech wpadał do środka kubeczka. Jest to uproszczona zabawka. Warto doskonalić umiejętności konstrukcyjne

 

 Zadania w książeczkach dla dzieci z grupy IV i V.  

Praca z KZ – ilustracje na str. 74- Co dzieci widzą na zdjęciach i jakie prawa dziecka ilustrują te zdjęcia. Następnie łączą w pary prawa i obowiązki.

KP 4 , 29 a, b – nazywanie praw dzieci, rysowanie swoich obowiązków.

KP 4, 30 a, b – uzupełnianie tabeli i ilustracji nalepkami.

KP 4, 31 a, b –  odszukiwanie obrazków postaci, rysowanie symboli.

KP 4, 32 a, b – czytanie prostych wyrazów, ćwiczenie percepcji wzrokowej, doskonalenie sprawności grafomotorycznej.

KP 4 , 33 a, b – pisanie po śladzie , układanie wyrazów z rozsypanki literowej.

 

Gry i zabawy interaktywne:

Ćwiczenia pamięci https://view.genial.ly/5ec91b27ad9c9e0d8e207940

 

Ćwiczenia spostrzegawczościhttps://view.genial.ly/5eca59e2f3aac90d34a37c23

 

Rytmy – https://view.genial.ly/5ecec2cd95a58b0d8d8c7e03

 

Na jaką głoskę? https://view.genial.ly/5ec78156f14dd60d90737f05

 

Karty pracy i kolorowanki do druku:

„Oto ja” – Na okładce książki narysuj swoją ulubioną bajkę i pokoloruj pędzelek na swój ulubiony kolor. W odpowiedniej ramce narysuj swoje ulubione zwierzę,.Ile masz lat? Na torcie narysuj odpowiednią ilość świeczek. Na podstawie uzupełnionej karty powiedz kilka zdań o sobie.

Karty pracy:

Oto ja

karta pracy.-3

Policz zabawki, w pustych kwadratach narysuj tyle kropek ile jest zabawek.

Lody .-2

Policz zabawki, w pustych kwadratach narysuj tyle kropek ile jest zabawek.-1

 

 

 Kolorowanki – https://www.janauczycielka.blog/2020/05/dzieci-swiata-kolorowanki.html?fbclid=IwAR2Xz1PUa76wxyIQ-gP5bGssywKrrlw3aHpSSLwz_sERyctBxS9eeJH_5Vk  

 

Kolorowanki i karty pracy do pobrania http://swiatprzedszkolanki.pl/?p=963

 

Kolorowanki dzieci z różnych stron światahttps://dzidziusiowo.pl/dla-dzieci/kolorowanki/dzieci-swiata

 

memory – dzieci z różnych stron świata –  https://drive.google.com/file/d/0BzD2URs2Hx4eT0o5Y2RveFBMMFk/view

 

puzzle – dzieci-  https://kidsactivitiesblog.com/wp-content/uploads/2015/01/mix-and-match-puzzles.pdf

 

Bajka do poczytania „Prawa dziecka” – https://tuptuptup.org.pl/ja-prawo-prawo/?fbclid=IwAR3zeBmNw4sc1WxxiDudqXkKfK7vH4th-HG15CalhsLJThYkxZVqgq15eSE

 

Zabawki lubią dzieci…Gimnastyka buzi i języka z bohaterami bajki Toy Story …w prezencie na Dzień Dziecka